sunnuntai 24. toukokuuta 2015

New York osa III: Kosmetiikkashoppailua Isossa Omenassa.

Edellisessä New York -postauksessa kirjoittelin nähtävyyksistä ja vähän shoppailustakin, mutta nyt päästään näin blogin kannalta asian ytimeen. Varsinaiset ostokseni esittelen omassa jutussaan ja nyt kerron, missä minä shoppailin ja mitä kosmetiikkashoppailumahdollisuuksia New Yorkissa on. Kuvituksena lähinnä satunnaisia New York kuvia reissusta, sillä en kehdannut alkaa kuvailemaan liikkeissä :D.

Kosmetiikkaan hurahtaneen suunnatessa muualle Eurooppaan tai Yhdysvaltoihin matkalle, ensimmäisenä tarkastetaan tietenkin, onko matkakohteessa Sephora. New Yorkin kokoisessa kaupungissa ketjun liikkeitä löytyy tietenkin useita ja itsekin vierailin ainakin kolmessa eri Sephorassa.
Eri liikkeiden koko ja valikoima vaihtelee hieman. Isoin, jossa itse kävin, taisi olla ihan Times Squaren ytimessä sijaitseva myymälä. Sephoran valikoimiin kuuluu mieletön valikoima merkkejä, itseäni eniten kiinnostavia olivat Too Faced, Anastasia Beverly Hills, Hourglass, Becca, Cover FX ja OCC. Ostamaan en kuitenkaan päätynyt kuin osaa näistä merkeistä. Sephoran suurin ongelma lieneekin, että valikoimaa on niin paljon, että on jo vaikea päättää, mitä lopulta ostaisi :D.
Osa tiettyjen merkkien hyllyistä oli vähän sekasorron vallassa. Yleisesti Sephorat kuitenkin olivat siistejä ja jokainen merkki löytyy helposti omasta hyllystään. Henkilökuntaa liikkeissä oli paljon ja apua sai tarvittaessa. Kassalla myyjät olivat todella ystävällisiä, mutta eivät kovinkaan nopeita.
Sephora keskittyy kalliimman puoleisiin ja selektiivisiin merkkeihin, joten markettimerkkejä sieltä on turha hakea. Hinnoissa on myös huomioitava, että amerikkalaiseen tapaan meikkien hintoihinkin lisätään kassalla vielä vero. New Yorkissa vero on vähän alle 9%.

Tutun oloiset kaverit istuskelivat hotellin lähistöllä, sopivasti paikallisen viihdytyspaikan edustalla.

Toinen ketju, jonne kannattaa suunnata nimenomaan amerikkaan suuntautuvalla reissulla on Ulta. Koska Ultaa ei ole euroopassa, on se varmasti täällä vähemmän tunnettu kuin ranskalaislähtöinen Sephora. Itse olen Ultaan tutustunut aiemmin amerikkalaisten bloggaajien ja vloggaajien välityksellä. 
Ultassa myydään monia samoja merkkejä kuin Sephorassa, mutta sieltä löytyy myös merkkejä, joita Sephora ei tarjoa, ja myös edullisempaa kosmetiikkaa. Minua Ultaan veti erityisesti It Cosmetics. Sieltä löytyy myös esim. edullisempia Essenceä ja Physician's Formulaa ja hiustenhoitotuotteita näytti oleva hyvä valikoima.
Turistin kannalta Ultan huono puoli on se, että sillä ei ole myymälää Manhattanilla. Lähimmät myymälät löytyvät Queensista, Brooklynistä ja New Jerseyn puolelta. Itse kävin Queensin puolella Rego Park Centerin Ultassa, jonne pääsi helposti M-linjan metrolla suoraan hotellini lähimmältä pysäkiltä. Matka-aika ei Manhattanin puoleltakaan ole mahdoton ja samasta yhteydestä löytyy sitten muutenkin ostospaikkoja, joissa on vähän rauhallisempaa kuin Manhattanin vilinässä.
Ulta oli ehkä vähän vähemmän hienostuneen oloinen ostospaikka kuin Sephora, mutta kuitenkin yleisilmeeltään myös siisti. Asiakkaita ja myyjiä ei ollut Sephoraan verrattuna paljoakaan. Apua sai pyytäessä ja henkilökunta oli Ultassakin ystävällistä. Sephorasta poiketen Ultassa ostosten mukaan laitettiin myös pari ilmaisnäytettä.


Ultasta nappasin sentään ulkoa päin kuvan.

Vielä yksi yksittäinen kosmetiikkamyymäläketju minun on mainittava, sillä se ei varmaan ole läheskään kaikille tuttu. Kyseessä on Ricky's NYC, jolla on myös oma verkkokauppa. Liikkeitä on ympäri Manhattania, yksi löytyi ainakin 57th streetiltä, läheltä Columbus Circleä. Liikkeen valikoimassa oli edullisia meikkejä (ainakin NYX), meikkitarvikkeita ja paljon hiustenhoitotuotteita. Meikkivalikoima ei ollut kovin kattava. Itse olin erityisesti Cinema Secretsin sivellinputsarin perässä, mutta sitä ei löytynytkään ainakaan tuossa liikkeessä, jossa kävin. Liike oli sekaisempi ja hämärämpi kuin Ulta ja Sephora, vähemmän luksusta sanoisin. 

Kosmetiikkashoppailijan taivas New Yorkissa ovat myös paikalliset drugstoret. Nimi voi olla hieman harhaanjohtava, mutta näissä sekatavarakaupoissa myydään niin lääkkeitä, elintarvikkeita kuin kosmetiikkaakin. New Yorkissa on ainakin CVS, Duane Reade ja Walgreens -liikkeitä suunnilleen joka kadun kulmassa ja niitä ei erikseen tarvi hakea, vaan ne tulevat väistämättä vastaan.
Valikoimaan kuuluu Suomessakin tunnettuja markettimerkkejä, mutta näistä löytää myös merkkejä, kuten Milani, ja jo edellä mainittu Physician's Formula. Drugstoreissakin valikoima vaihtelee liikkeittäin ja toisissa kosmetiikkaa on myynnissä enemmän ja toisissa vähemmän. 
Kosmetiikkamyyjiä drugstoreissa ei näkynyt ja testereitäkään ei näyttänyt juuri olevan tarjolla. Näissä liikkeissä asioidessa on siis vähän oman onnensa nojassa ja yleisilmeeltään liikkeet ovat kaukana pelkästään kosmetiikkaan keskittyneiden liikkeiden siisteydestä ja järjestelmällisyydestä. Kuitenkin drugstoretkin ovat loistava ostospaikka ja niissä ainakin saa tutkailla merkkejä aivan rauhassa.




New Yorkissa on tietenkin myös paljon eri merkkien omia liikkeitä. Itse tällä reissulla ehdin käymään vain Lushin ja Ritualsin liikkeissä. Lushin liike 34th streetillä oli pienehkö ja hinnat aika kalliit. Englanti lienee ainoa paikka, jossa Lushia saa edullisesti? Ostin kuitenkin Lushilta kylpypommin hotellin kylpyammeeseen kaveriksi. Palvelu liikkeessä oli todella ystävällistä.
Ritualsilla vierailin Upper West Sidella museokäynnin yhteydessä, sillä liike on aivan luonnonhistoriallisen museon vieressä. Ritualsin liike oli kaunis ja siisti, mutta valikoima kallis. Tällä kertaa ei Ritualsilta tullut tehtyä ostoksia, vaikka merkki onkin kiinnostava. 
Omia liikkeitä olisi myös löytynyt esim. OCC:ltä ja Bite Beautylta. Näissä liikkeissä en kuitenkaan nyt ehtinyt vierailemaan. Onneksi näitä merkkejä myydään myös Sephorassa. Bite Beautyllahan on New Yorkissa oma erikoisuutensa LipLab, jossa olisi voinut käydä luomassa itselleen kustomoidun huulimeikkituotteen.


Tänne se Thranduilin ratsu siis päätyi...

Tavaratalot ovat tietenkin aina mahdollinen kosmetiikan ostopaikka missä tahansa. Itse en kuitenkaan tällä reissulla juuri tavarataloja kolunnut ja niiden valikoima painottuukin pitkälti selektiivisiin merkkeihin, joita itse en harrasta. Macy'sin kosmetiikkaosaston läpi kävelin ja siellä näytti valikoimaa riittävän, mutta muuten en osaa siitä kertoa.
Lisäksi on vielä nopeasti mainittava luomu- ja lähiruoasta tunnettu Whole Foods. Kurkkasin Whole Foodsin kosmetiikkaosaston aika pikaisesti ja väsyneenä, enkä innostunut siitä kovinkaan. Valikoima painottui kylpytuotteisiin, erityisesti saippuoihin, ja vartalonhoitoon, luonnonkosmetiikkana. Käymäni liikkeen valikoima ei ollut mitenkään loistava, mutta voi olla, että toisessa liikkeessä olisi ollut parempi valikoima. Ihanaa Deep Steepiä olisi ollut tarjolla, mutta hinta taisi olla ihan selvästi enemmän kuin esim. iHerbissä. 




Toivottavasti tästä postauksesta saa jonkinlaisen käsityksen New Yorkin kosmetiikkatarjonnasta. Sehän on jo pelkästään Sephoran voimin aika makea näin suomalaisnäkökulmasta (tai ainakin oululaisnäkökulmasta). Ulta, lukuisat merkkien omat liikkeet, drugstoret ja tavaratalot tekevät valikoimasta aivan huikean. Yleisestikin shoppailuun New York on melkoinen unelmapaikka ja kosmetiikkahamsteri tuskin välttyy lukuisien hyllyjen koluamiselta ja ostoksilta. Itse olisin voinut ostaa enemmänkin kosmetiikkaa reissusta, mutta valikoima taisi pistää pään pyörälle :D. Tutkaillaan tosiaan ostoksiani seuraavassa NY -postauksessa!

*This post only in Finnish*

En saa mitään hyvitystä tekstin linkkien käytöstä.

4 kommenttia :

  1. Haha, tuollahan sais koko loman menemään pelkästään kaupoilla :D.

    VastaaPoista
  2. Iskis varmaan melkoinen runsaudenpula tuolla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Valikoimaa on niiiiin paljon. Kyllähän siinä joutuu ensin vähän tutkimaan ja miettimään, mitä oikeasti haluaa, ennen ku uskaltaa visaa alkaa vinguttamaan.

      Poista